Zacznijmy od tego, czym tak w ogóle jest brief. W skrócie, to po prostu dokument, który zawiera opis zamówienia oraz kilka przydatnych informacji na temat zleceniodawcy. Jest on podstawą, na której powinno opierać się każde zlecenie w świecie marketingu. Jeżeli nigdy nie przygotowywałeś briefu, nie martw się! Przejdziemy to krok po kroku i dowiesz się jak napisać brief. Starzy wyjadacze również znajdą coś dla siebie.
Zacznijmy od tego, czym tak w ogóle jest brief. W skrócie, to po prostu dokument, który zawiera opis zamówienia oraz kilka przydatnych informacji na temat zleceniodawcy. Jest on podstawą, na której powinno opierać się każde zlecenie w świecie marketingu. Jeżeli nigdy nie przygotowywałeś briefu, nie martw się! Przejdziemy to krok po kroku i dowiesz się jak napisać brief. Starzy wyjadacze również znajdą coś dla siebie.
Żeby w ogóle zacząć pracę z briefem trzeba najpierw zrozumieć jego istotę. Jak już wyżej napisałem brief jest prostym dokumentem, ale szalenie istotnym. Dobrze przygotowany brief jest wyrazem szacunku między zleceniodawcą, a zleceniobiorcą. Wyobraźmy sobie sytuację kiedy pracownik agencji kreatywnej otrzymuje takiego maila:
Witam serdecznie, chciałbym zlecić Państwa firmie wykonanie logotypu dla naszej firmy. Interesuje nas prosty logotyp w jednym kolorze z sylwetką lwa. Prosimy o przesłanie oferty cenowej w terminie 3 dni roboczych oraz wstępnej koncepcji logotypu. Z poważaniem,Oscar RakSpecjalista ds. marketingu
Tego typu mail jest brakiem szacunku do zleceniobiorcy i wbrew pozorom nie jest rzadkością. Skupmy się jednak na informacjach jakie możemy pozyskać z tego maila (jeżeli chcesz poczytać więcej o tego typu wiadomościach zapraszam do Magdy Daniłoś). Wiemy, że zleceniodawca (czyli ja) chce zlecić agencji reklamowej stworzenie logotypu. Logotyp ma być w jednym kolorze oraz posiadać sylwetkę lwa. Zleceniodawca oczekuje oferty w ciągu 3 dni oraz wstępnych koncepcji logotypu. Oczywiście ostatni zapis jest absurdem, lecz pomniemy go.Po otrzymaniu takiego maila zleceniobiorca musi "wyciągnąć" od klienta masę informacji co oczywiście zabiera nasz najcenniejszy zasób, a mianowicie czas. A wiadomo- czas to pieniądz. Można by było uniknąć tego całego zamieszania, gdyby zleceniodawca podszedł do sprawy profesjonalnie i razem z zapytaniem ofertowym przesłał dobrze przygotowany brief.
"Czas zainwestowany w stworzenie porządnego briefu w poźniejszych etapach współpracy zwraca się wielokrotnie!"
Dobra wiesz już, do czego służy brief i z jakiego powodu jest taki ważny. Teraz przychodzi czas na jego napisanie. Zdarzają się agencje kreatywne lub inne, które mają gotowe szablony briefów na swoje stronie. Są to wyjątki a jak już się spodziewasz nie ma też jednego uniwersalnego wzoru. Istnieje kilka rodzajów briefów (brief kreatywny, agencyjny, otwarty, zamknięty, brief reklamowy itd.), lecz my skupimy się na tym podstawowym.To że nie istnieje jeden jedyny właściwy wzór briefu nie oznacza, że nie ma podstawowych składników dla większości briefów. Poniżej przedstawiam subiektywne elementy dobrego briefu, które w zależności od sytuacji mogą być uzupełniane o dodatkowe elementy.
Jak widać nie ma recepty na idealny brief, lecz zawarcie wyżej wymienionych punktów to dobry punkt wyjścia do dalszych prac. Dobry brief musi być przede wszystkim spójny i prosty, ponieważ tylko w takiej formie jest w stanie spełnić swoje zadanie. W tym wypadku liczy się jakość, a nie ilość. Zlepek niekonkretnych informacji, lakonicznych opisów i kilka zdjęć nie ułatwią pracy nikomu. Pisanie briefu powinno być dobrym zwyczajem, a nie smutnym obowiązkiem.Jeżeli masz jakieś sugestie, bądź cenne rady- zostaw komentarz ;)
Mam na imię Oscar i jestem ekspertem od video marketingu oraz komunikacji audiowizualnej.
Pokażę Ci, jak nakręcić film, który będzie sprzedawał i poruszy ciepłą strunę w nawet najtwardszym sercu. Wierzę, że dobrze nagrany materiał to już połowa sukcesu – nie ma znaczenia, czy kręcimy reklamę, czy edukacyjny kurs online.