Ten wpis to druga część poradnika jak zrobić dobrą prezentację multimedialną? , który porusza część praktyczną tego zagadnienia. Jak już doskonale wiesz dobrze przygotowana prezentacja multimedialna to świetne wsparcie przy każdym wystąpieniu.
Ten wpis to druga część poradnika jak zrobić dobrą prezentację multimedialną? , który porusza część praktyczną tego zagadnienia. Jak już doskonale wiesz dobrze przygotowana prezentacja multimedialna to świetne wsparcie przy każdym wystąpieniu. W ostatnim wpisie pisałem o 10 zasadach, które musisz znać, aby stworzyć dobrą prezentację. Dzisiaj skupiamy się na czystej praktyce i przejedziemy krok po kroku cały proces tworzenia prezentacji od wyboru odpowiedniego narzędzia po przenoszenie prezentacji na nośnik zewnętrzny.
Nie należę do osób szczególnie skromnych. Jeżeli robię coś dobrze to uważam, że mogę się tym śmiało pochwalić, bo niby czemu nie? Nie raz słyszałem z ust znajomych czy też widowni, że moje prezentacje wyglądają całkiem nieźle. Zawsze takie słowa mnie cieszę, ponieważ nad każdą prezentacją spędzam masę czasu i staram się zadbać o każdy szczegół. Poniżej znajdziesz przepis, z którego korzystam przy tworzeniu każdej z mojej prezentacji.
Zanim odpalimy komputer dobrze rozpisać swoją prezentację na sucho. Plan prezentacji to ostatni element jakiego brakuje nam, żeby rozpocząć pracę przy komputerze. Oczywiście nie jest on obowiązkowy i można go pominąć, ale z doświadczenia powiem Ci, że nie warto. Skrupulatnie przygotowany plan prezentacji, który zawiera słowa klucze, które chcemy przekazać potrafi zaoszczędzić mnóstwo czasu. Do stworzenia planu Twojej prezentacji multimedialnej wystarczy Ci zwykła kartka papieru i ołówek (lepszy ołówek niż długopis, ponieważ można później bez problemu coś zgumować). Jeżeli uporządkujesz wszystkie swoje myśli w formie prostego planu nie będziesz musiał myśleć nad treścią slajdów oraz ich kolejnością, a jedynie nad ich formą i odbiciem przekazu.
Zanim zaczniesz składać prezentację musisz się wiedzieć jak ją przygotować. Występując w dobrze znanym Ci miejscu możesz pominąć ten punkt, ale gdy zostałeś zaproszony na wystąpienie w obcym Ci miejscu powinieneś skontaktować się z organizatorem wydarzenia. Podczas rozmowy postaraj się uzyskać wszystkie poniższe informacje, ponieważ są one ważne z technicznego punktu widzenia:
Standardowym formatem wyświetlanym przez projektory jest 4:3, ale coraz częściej można spotkać się też z formatami 16:9 oraz 16:10. Twoja prezentacja musi być przygotowana pod właściwy format inaczej zostanie przeskalowana i może wyglądać kompletnie inaczej niż na ekranie Twojego komputera. Niby szczegół, ale nie chcesz, żeby Twoja ciężka praca poszła na marne.
Niestety często zdarza się, że wielkość ekranu nie jest dostosowana do wielkości sali, w której będziesz występował. Możesz sobie oczywiście z tym poradzić, ale musisz o tym wiedzieć wcześniej, żeby wziąć to pod uwagę już na etapie tworzenia prezentacji. Wystarczy, że zwiększysz o kilka punktów wielkość fontu oraz skorzystasz z wytłuszczeń, a nawet w dużej sali osoby z ostatniego rzędu będą wyraźnie widzieć co umieściłeś na slajdach w prezentacji multimedialnej.
Kolejny element, który wpływa na odbiór Twojej prezentacji multimedialnej to ilość światła. W pomieszczeniach, w których będziesz występować mogą być zamontowane rolety. Jeżeli ich nie będzie i projektor będzie niskiej jakości może być zbyt jasno. Tutaj zasada jest bardzo prosta:
Już na tym etapie możesz dowiedzieć się co musisz ze sobą zabrać na wystąpienie. Podstawowe wyposażenie to oczywiście laptop, zasilacz, przełącznik do slajdów oraz przejściówka do komputera. Polecam jednak zawsze liczyć na siebie i brać wszystkie sprzęty, bo nigdy nie wiadomo co Cie zaskoczy :)
W momencie gdy mamy już zebrane wszystkie potrzebne informacje możemy spokojnie usiąść do biurka i włączyć komputer. Jednak w tym momencie pojawia nam się dylemat. W jakim programie najlepiej stworzyć naszą idealną prezentację multimedialną?Na to pytanie niestety nie jednoznacznej odpowiedzi, ale w każdym narzędziu jesteśmy w stanie stworzyć dobrą prezentację. Dobrze zrobiona prezentacja to nie milion dodatków i skomplikowanych animacji. W większości przypadków prostota idzie w parze z dobrym odbiorem. Przygotowałem dla Ciebie 3 godne polecenia rozwiązania, z których korzystał tworząc moje prezentacje multimedialne.
Chyba najbardziej niedocenione narzędzie z całego pakietu Office zaraz po Excelu. To właśnie on jest moim głównym narzędzie, w którym tworzę prezentację. Chociaż może Ci się wydawać, że jest prosty to posiada praktycznie nieskończoną liczbę możliwości. Jedną z takich jest np. możliwość generowanie ostylowanych wykresów, które zaciągają dane prosto z arkusza Excel.
Lubisz rozwiązania chmurowe i prostotę? No to świetnie się składa, ponieważ w dokumentach Google masz możliwość tworzenia prezentacji. Jest to rozwiązanie dla osób, które nie potrzebują wielu zaawansowanych funkcji, które oferuje PowerPoint. A co najważniejsze jest całkowicie darmowe!
Ostatnie rozwiązanie polecam szczególnie osobą ceniącym sobie wizualny aspekt prezentacji. Canva, która jest narzędziem do tworzenia prostych grafik i obróbki zdjęć może służyć również do tworzenia prezentacji. Posiada bogatą bibliotekę darmowych motywów, która można od razu wykorzystać bez większych modyfikacji co jest niewątpliwym plusem tego rozwiązania.
W każdym z powyższych rozwiązań mamy do wyboru kilkanaście gotowych motywów, lecz są one po prostu brzydkie i oklepane (no może poza Canva). Każdy z tych motywów można powiedzieć, że jest nijaki. Dobra prezentacja posiada swój własny motyw. Żeby stworzyć swój własny motyw nie potrzeba tak naprawdę wiele. Internet jest nieskończoną kopalnią pomysłów i tutaj w szczególności polecam Pinteresta.Żeby stworzyć własny motyw prezentacji musisz określić 2 rzeczy: kolorystykę i typografię. Pisałem już o tym w poprzednim wpisie dotyczącym prezentacji multimedialnych. Tutaj odsyłam Cie do dwóch artykułów Pauliny z blogu One Little Smile, gdzie znajdziesz informacje jak dobrać kolorystykę i typografię do swojego motywu.
Tworząc prezentację zauważ, że opierasz ją praktycznie zawsze na 5-6 rodzajach slajdów, które po prostu kopiujesz i odmieniasz na nich treść. Jest to technika, z której korzystamy podświadomie, lecz można ją udoskonalić. Jeżeli zdasz sobie sprawę, że operujesz tak naprawdę kilkoma szablonami slajdów możesz zaprojektować je na samym początku i korzystać z nich dowoli. Poniżej kilka szablonów slajdów, które powiewnieś mieć zaprojektowane:
Oczywiście są to tylko przykładowe szablony i możesz mieć ich znacznie, znacznie więcej ale to wszystko zależy tylko od Ciebie. Dobrze przygotowane szablony to inwestycja, która zwraca się w chwilę naprawdę! ;)
Teraz prawdziwa bomba dla leniuchów, o której pewnie nie słyszałeś. Wiesz, że praktycznie wszystkie powyższe etapy możesz pominąć i zająć się od razu tworzeniem swojej prezentacji? W sieci istnieje masę darmowych motywów, które są o niebo lepsze niż te dostępne w PowerPoincie lub Google Slides. Ja jednak polecam wydać Ci trochę pieniędzy i kupić płatny motyw przygotowany przez osoby całkiem nieźle ten temat ogarniają. Jednym z najbardziej popularnych miejsc gdzie możesz kupić dobre szablony do swoich prezentacji jest GraphicRiver. Sam korzystam z zmodyfikowanych pod swoje potrzeby szablonów zakupionych w właśnie tam. :)
Tutaj niestety Ci za wiele nie pomogę. Masz z mojej strony wszystko czego Ci potrzeba do złożenia dobrej prezentacji. Pamiętaj, aby trzymać się 10 zasad, o których pisałem w poprzednim wpisie. Musisz dać z siebie wszystko, bo nieźle się napracowaliśmy, żeby tutaj dojść! ;)
Złożyłeś już całą prezentację i wygląda całkiem nieźle! Jednak czujesz, że to nie wszystko. Musisz zawsze pamiętać o elementach stałych, czyli o takich, które muszą pojawić się w każdej prezentacji multimedialnej. Elementami stałymi są:
Oczywiście nie wszystkie elementy są obowiązkowe, lecz w 90% przypadków powinny się one znaleźć w Twojej prezentacji. Link do prezentacji jest dodatkiem, lecz staje się powoli elementem stałym, ponieważ coraz więcej osób upublicznia swoje prezentacje. Tutaj świetnie sprawdza się do tego Slideshare.
No dobra przeszedłeś długą drogę, żeby Twoja prezentacja wyglądała naprawdę dobrze i spełniała swoje zadanie. Teraz musisz zatroszczyć się o jej bezpieczeństwo. Na samym początku pisałem o problemach na jakie możesz napotkać przy wystąpieniach w obcych miejscach, ale żeby zminimalizować ryzyko możesz zrobić jeszcze więcej. Zapisz swoją prezentację w conajmniej dwóch formatach (np. ppt. i pdf.) i trzech miejscach (np. pendrive, laptop, chmura). Takie rozwiązanie zabezpieczy Cie na wypadek:
Pamiętaj przezorny zawsze ubezpieczony :)
Uwielbiam tworzyć prezentację. Sprawia mi to niesamowita frajdę chociaż czasem zarywam przez nie noce. Mam nadzieję, że 2 części moich wpisów, które przygotowałem dla Ciebie wyjaśniły Ci w jaki sposób tworzę prezentację. Chciałbym, żebyś zaczął stosować wszystkie zasady i metody jaki tutaj omówiłem, ponieważ małych prezentacji dalej jest za mało. Jeżeli masz jakieś pytania dotyczące tworzenia prezentacji pisz śmiało.PS. polecam przeczytać książkę "Zen prezentacji" Garrego Reynoldsa, w której opowiada o tym w jaki sposób tworzyć slajdy i zachować przy tym umiar.
Mam na imię Oscar i jestem ekspertem od video marketingu oraz komunikacji audiowizualnej.
Pokażę Ci, jak nakręcić film, który będzie sprzedawał i poruszy ciepłą strunę w nawet najtwardszym sercu. Wierzę, że dobrze nagrany materiał to już połowa sukcesu – nie ma znaczenia, czy kręcimy reklamę, czy edukacyjny kurs online.